Proč je dobré užívat glutamin?

17. 7. 2017, autor: Patrik Iláš

Glutamin je nejrozšířenější aminokyselina v kosterním svalstvu, kde tvoří až 60% z celkového množství zastoupených aminokyselin. Je nutná pouze v určitých obdobích vývoje člověka nebo při onemocněních. Zlepšuje regeneraci svalových vláken, pomáhá zvýšit imunitu a zvyšuje tvorbu krevního cukru glykogenu.

fitness13-glutamin-nahled Glutamin je nejrozšířenější aminokyselina v kosterním svalstvu, kde tvoří až 60% z celkového množství zastoupených aminokyselin. Není označován jako esenciální aminokyselina, nýbrž jako semiesenciální tzn., že je nutná pouze v určitých obdobích vývoje člověka nebo při onemocněních. Zlepšuje regeneraci svalových vláken, pomáhá zvýšit imunitu a zvyšuje tvorbu krevního cukru glykogenu.  

Je glutamin potřebný i pro nesportovce?

Ano je, a v přirozené formě by jej měli doplňovat všichni lidé. Hraje velmi důležitou roli v detoxifikaci amoniaku, snižuje stav úzkosti, zlepšuje spánek, omezuje chuť na sladké. Při biochemických reakcích v těle na sebe právě glutamin váže velké množství amoniaku. Ten vzniká převážně odbouráváním proteinů. Tato látka je neurotoxická a najít ji můžeme hlavně v játrech, následně poté v moči. Právě amoniak je velmi jedovatý pro mozek a blokuje pak jeho činnost.

Kde můžeme glutamin najít?

Nejlepší zdroje pro tělo jsou ty v přirozené stravě a syrovátkové bílkovině, ve které je právě glutamin v optimálním množství.

Až velkým překvapením právě pro sportovce je to, že největší množství glutaminu je obsaženo právě v obilovinách a v rostlinné stravě. Ale tato informace nemusí mrzet ani milovníky masa, kde je tato složka zastoupena, bohužel ne již v takovém množství jako v obilovinách.

Pro silové sportovce

Většina sportovců používá na zlepšení regenerace jen aminokyseliny BCAA (leucin, isoleucin, valin) a glutamin nepoužívá. Jak jsme si ale řekli, glutamin je v našich svalech obsažen až v 60%, proto je ve stínu BCAA neprávem. Během cvičení spotřeba glutaminu roste, proto je vhodné hned po ukončení fyzické zátěže glutamin doplnit - 5g. Druhou dávku 5g dávejte večer před spaním.

Je mnoho silových sportovců, kteří užívají glutamin 4x denně po 10g. Denní dávka 40g je ale už hraniční, kdy dochází k velkému nahromadění amoniaku v těle.

V jakém období glutamin zařadit?

Určitě nejvhodnější je v období rýsovací diety, jako prevence katabolismu a k urychlení regenerace, kdy náš jídelníček není tak bohatý na živiny. Nic se ale nestane, když budete glutamin užívat i ve fázi budování svalové hmoty, pomůžete tím i vlastní imunitě.

Související produkty

- 20%

Fitness13 BCAA Instant

Fitness13 BCAA Instant

374 KčDetailod 299 Kč
včetně DPHskladem

Ochucené FITNESS13 BCAA Instant obsahují 91 g aminokyselin ve 100 g pr…

5.0 57x

Balení: od 400 g

Výrobce: Fitness13

- 20%

Fitness13 L-GLUTAMIN 100% PURE

Fitness13 L-GLUTAMIN 100% PURE

324 KčDetailod 259 Kč
včetně DPHskladem

Glutamin představuje neesenciální aminokyselinu, která tvoří podstatno…

5.0 32x

Balení: od 400g

Výrobce: Fitness13

Komentáře

Ještě nebyl napsán žádný příspěvěk. Buďte první!

Přidejte Váš příspěvek

(youtube) (foto)
Text: *

*) Povinné položky

Zákaznický servis

Patrik Iláš - prodejce 
Tel.: 606 838 221
obchod@fitness13.cz 

Těším se na Vás v naší kamenné prodejně.

© 2012-2015 Fitness 13